Zarządca sądowy PKP Cargo rozmawia z przedstawicielami związków zawodowych o przyszłych kierunkach rozwoju firmy

Zarządca sądowy PKP Cargo rozmawia z przedstawicielami związków zawodowych o przyszłych kierunkach rozwoju firmy

Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, Leszek Miętek, poinformował PAP, że podczas środowej konferencji z zarządcą sądowym spółki PKP Cargo, który został wyznaczony przez sąd, omawiano różne strategie dotyczące przyszłości firmy. Na spotkaniu poruszono również temat sierpniowych wypłat pracownikom, które będą finansowane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Miętek powiedział: „Podczas naszego środowego spotkania z zarządcą sądowym firmy dyskutowaliśmy na temat różnych strategii dla naszej spółki. Jako związek zawodowy podkreślaliśmy, że naszym celem jest restrukturyzacja, która pozwoli nam odzyskać naszą pozycję rynkową, a nie zmniejszyć naszą rolę na rynku transportowym”. Dodał również, że odpowiedzi na pytania dotyczące przyszłości spółki nie uzyskano, ponieważ zarządca sądowy musi zapoznać się ze spółką, w której pracuje od dwóch dni. W drugiej połowie sierpnia zaplanowano kolejne spotkanie.

Miętek dodatkowo zaznaczył, że kwestia sierpniowych wypłat pracownikom została wyjaśniona. Pieniądze na wypłaty pochodzą z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, który jest państwowym funduszem celowym nadzorowanym przez ministra pracy.

Prezydent Związku poinformował również, że zarządca sądowy będzie konsultować swoje decyzje z zarządem spółki. W trakcie spotkania usiłowano także wyjaśnić rolę związków zawodowych w procesie restrukturyzacji firmy i czy będą one miały głos w tej sprawie.

Prezydent Związku poinformował też, że obecnie zarząd przygotowuje regulaminy zwolnień grupowych. W ubiegłym tygodniu Sąd Rejonowy w Warszawie rozpoczął postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, podczas którego otwarto sanacyjne postępowanie dłużnika, którym jest PKP Cargo. Na stanowisko zarządcy sądowego wybrano Izabelę Skonieczną-Powałkę.

Dzień przed rozpoczęciem postępowania restrukturyzacyjnego, zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, które mają dotyczyć do 30% pracowników, czyli maksymalnie 4142 osób z różnych grup zawodowych. Firma szacuje, że koszty restrukturyzacji wyniosą około 249 mln zł, a przewidywane oszczędności związane ze zwolnieniami grupowymi wyniosą około 423,4 mln zł rocznie.

Zauważono również, że jeśli sąd podjąłby pozytywną decyzję o otwarciu postępowania sanacyjnego, koszty zwolnień grupowych można by sfinansować ze środków z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Pod koniec maja tego roku, zarząd spółki zadecydował o skierowaniu do 30% pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Zaproponował również rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia dotyczącego wzajemnych zobowiązań stron układu. W czerwcu podjął decyzję o jednostronnym rozwiązaniu Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy z końcem 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia, a 27 czerwca podjął decyzję o wniesieniu do sądu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego.

PKP Cargo jest największym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako grupa oferuje usługi logistyczne, integrując transport kolejowy, samochodowy i morski. Firma realizuje przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. PKP Cargo to spółka giełdowa, której PKP SA posiada 33% udziałów.